Osoitteessa http://www.adressit.com/kansalaisuuslaki voi käydä täyttämässä adressin, jossa vaaditaan kansanäänestystä tuloillaan olevasta kansalaisuuslaista. Kuten nykyään on tapana, tätäkään kansalaisuuslakia ei ole erityisen paljoa käsitelty mediassa, eikä valtio ole juuri tiedottanut siitä. Kysymyksessä on vanhaa kunnon salakähmäistä lainvalmistelua, josta ei juuri kansan kanssa neuvotella.
Päättäjien mielestä demokratia nimittäin toteutuu ainoastaan kerran neljässä vuodessa. Heille kyse ei ole kansanvallasta, vaan muodollisesta rituaalista, jossa jumalan suoma ote vallasta vahvistetaan rahvaalle esitettävässä näytelmässä, jossa on tarjolla leipää ja sirkushuveja. Vaaleissa vallanpitäjät maalaavat itsestään hyviksiä ja toisista pahiksia ja esittävät käsityksiä asioista, joista he eivät tiedä, ja lupauksia, joita he eivät aiokaan pitää. Henkilövaaleissa kansalla ei ole mahdollisuutta lausua mielipidettään mistään, mitä päättäjät eivät itse ota osaksi keskustelua.
Ydinongelma uudessa laissa on kansalaisuuteen vaadittavien kielitaitovaatimusten laskeminen. Vaatimusten laskeminen tulee väistämättä myös laskemaan tosiasiallista kielitaitoa, mikä puolestaan tulee väistämättä aiheuttamaan entistä enemmän sopeutumisongelmia. Jo tällä hetkellä kielitaito on merkittävä ongelma, sillä jopa osa Suomessa syntyneistä maahanmuuttajaperheiden lapsista ei osaa kouluiässä suomea tai ruotsia. Suomessa on siis jo nyt Suomen kansalaisten vähemmistö, joka ei osaa kumpaakaan synnyinmaansa kielistä. Kieli on äärimmäisen tärkeää maassa pärjäämiselle, eikä sen osaamisesta tule tinkiä.
Harva asia on kansakunnan kannalta yhtä olennainen kuin se, kenellä ylipäätään on oikeus saada kansalaisuus. Kansalaisuus ja sen myöntäminen on YK:n vahvistaman kansallisen itsemääräämisoikeuden perusta ja jakamaton ydin. Siinä on kyse siitä, ketkä kuuluvat mainitun autonomian piiriin ja mitä tällä autonomialla ylipäätään tarkoitetaan. Nykyisenkaltaisessa "edustuksellisessa" demokratiassa tämä päätös ei kuulu kansalaisille, vaan ministeriöille ja niissä työskenteleville virkamiehille, jotka erilaiset lait tosiasiallisesti valmistelevat.
Vaikka Suomen perustuslaki ei annakaan mahdollisuutta järjestää sitovia kansanäänestyksiä, vaan ainoastaan neuvoa-antavia sellaisia, ei edes sitova kansanäänestys ole juridisesti mahdottomuus. Eduskunta voisi teoriassa säätää tiettyä asiaa koskevasta kansanäänestyksestä lain, joka säädettäisiin perustuslain säätämisjärjestyksessä poikkeuslakina. Todennäköisesti näin ei tule käymään, mutta jo pelkästään se, että kansa tiedostaa, että valta on todellisuudessa heillä ja vain heillä, on ajamisen arvoinen asia. Myös päättäjien on ymmärrettävä, että heillä ei ole lainkaan todellista valtaa, vaan heidän valtansa on puhtaasti illuusio. Tämän vuoksi toivon, että mahdollisimman moni allekirjoittaa adressin.
torstai 22. lokakuuta 2009
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
7 kommenttia:
Asiaa! Hitto oot asia äijjä.
Alkaa olemaan mitta täynnä nykyisen poliittisen järjestelmän kanssa. Saatana että sapettaa.
http://msk77.blogit.fi/
Otanpas kulauksen wiskiä ja nostan hattua sinulle ja Juhalle.
jos voin auttaa niin laita viestiä,
kommenttia ei tarvitse julkaista.
Kannattaa myös lukea Mäki-Ketelän adressin johdanto-osuus sekä tutustua eduskunnan sivuilla oleviin teksteihin. Hienoa, että Keronen ottaa esille sellaiset asiat, mitkä virallinen taho on jättänyt esityksestä pois.
Jos kansalaisuuden saamisesta tehdään liian helppoa, niin se aiheuttaa entistä enemmän katkeruutta maahanmuuttajissa. Heille voi jäädä sellainen luulo, että kun saa kansalaisuuden, niin "taivas aukeaa" ja kaikki onnistuu kuin itsestään. Silloin alkaa taas itkeminen siitä, että "miks olla rassismi ku olla kansalaisuus?" Kotoutumisen kannalta on merkityksetöntä, minkä maan passi on taskussa, jos yhteiskunnan pelisäännöt eivät mene jakeluun. Lakiesitys ei minusta ole mikään täysi katastrofi, mutta (taas) askel väärään suuntaan.
Tiedoksi etteivät nämä mutiaiset ymmärrä sanaa, saati edes sanayhdistelmiä: Hae"Kaarimalja"!
Olisi pitänyt ko. kenialaisen valmistua jouluksi sairaanhoitajaksi Tampereelta.
... jatkaa kuulemma opiskelujaan ..
Tampere-uutisia
Jätän adressin allekirjoittamatta tämän kohdan takia: "Suomen kansalaisuutta ei tule missään tapauksessa myöntää henkilölle, joka on syyllistynyt rangaistavaan tekoon tai määrätty lähestymiskieltoon. Myös rikoksen, josta ei ole tuomittu rangaistusta lieventävien seikkojen vuoksi, pitää olla este kansalaistamiselle."
Kirjaimellisesti tulkittunahan se tarkoittaa sitä, että yhdet parkkisakotkin riittäisi torpedoimaan kaikki mahdollisuudet kansalaisuuden saamiseksi lopullisesti. Ja entä esim. hätävarjelun liioitteluna tehty rikos sellaisessa tapauksessa, jossa rangaistukseen jätetään tuomitsematta sillä perusteella, ettei niissä olosuhteissa kenenkään olisi voinut kohtuudella odottaa toimivan toisin? Onko kaikki adressin allekirjoittaneet todella sitä mieltä, ettei minkäänlaisia poikkeuksia sääntöön sallita?
Rikos ja rike eivät ole sama asia.
Tuo pointtisi hätävarjelun liioittelusta on fiksu.
Lähetä kommentti